Boeken, columns

 

Arjuna Zorg en Coaching 

De feminiene kracht in verkoop en marketing
Ik ben aan het onderzoeken hoe de feminiene kracht in mijn bedrijf werkt, met name bij marketing en verkoop. Dat betekent dat ik geen verkoopacties of PR-activiteiten onderneem als mijn intentie louter omzet genereren is. Dat is namelijk erg doe- en doelgericht (masculien). Zelfs het idee om de feminiene kracht in te zetten als middel om klanten te krijgen is een masculiene gedachte. Een tijdje geleden vernam ik van een organisatie-adviseur dat ie in zijn 15 jarig bestaan nog nooit aan verkoop heeft gedaan, dat alles naar hem toe rolt. En als het even een tijdje rustig is, dan is dat voor hem een teken dat ie pauze nodig heeft. En zo ken ik ook coaches die niets aan PR of verkoop doen, maar vertrouwen hebben dat het leven wel klanten zal leveren. Dat zijn voorbeelden, hoe het feminiene principe kijkt en werkt m.b.t. klanten.

Tien jaar geleden hoorde ik voor het eerst van de kracht van aantrekking, toen ik over een succesvol industriële ondernemer met 40 man/vrouw personeel las, die niets aan verkoop deed en al zijn tijd en geld inzette op onderzoek om de kwaliteit zo hoog mogelijk te kunnen houden. Zijn motto was: als de kwaliteit goed is heb je geen marketing of verkoper nodig! Dan komen de klanten vanzelf.

Op de een of andere manier heb ik het idee, dat deze kijk bij deze nieuwe tijd hoort. Ik noem het maar het nieuwe ondernemen. Wat is dan die feminiene kracht in ondernemen met name als het om omzet, klanten, en verkoop gaat? Het is een totaal andere manier van kijken naar ondernemen. Het gaat uit van bezieling, die door het masculiene principe in een vorm wordt gegoten en naar buiten wordt gericht, en het is uit op verbinding en genieten. Dat vertaalt zich in menselijk contact, waardoor er liever bijvoorbeeld liever genetwerkt wordt dan koude verkoopacquisitie. Waardoor er in klantencontact zonder agenda naar de ander geluisterd wordt, wat de ander voelt, zodat die je eerder iets gunt. Het gaat uit van wat fijn is om te doen of om te ervaren i.p.v. dat er acquisitie gedaan móet worden. Het gaat uit van: waar kan ik samenwerken of hoe kan ik dienstbaar aan de klant of het geheel zijn i.p.v. hoe scoor ik. Het is procesgericht en het volgt de flow. Hiervoor dien je wel in contact met je gevoel te zijn om je eigen ritme, maat en hartsimpulsen te kunnen opmerken. Dat is dus een heel andere attitude dan resultaatgerichte (verkoop)plannen maken die aangeven wat je moet gaan doen, waarbij omzet maken het doel is en discipline en doorzettingsvermogen de motor. Dat is zo'n beetje de wijze die nu gebruikelijk is, als ik af ga op de adviezen van de Kamer van Koophandel.

Het doel van omzet te kunnen loslaten is heel moeilijk voor veel ondernemers, in ieder geval voor mij. Zodra de omzetten of de cashflow lager worden, hoor ik veel ondernemers zeggen, dat ze weer even aan de (verkoop)bak moeten. Daar is op zich niets mis mee, maar dat is het oude paradigma, gebaseerd op het masculiene principe. Als dat je past, is dat OK, maar als dat je niet meer past, dan betaal je daar een tol voor in de vorm van stress, onzekerheid of weinig voldoening.

Dit masculiene principe is nodig om vorm te geven aan je idee, om dienstuitgifteconcepten en logistieke processen uit te denken, voorstellen te kunnen beoordelen of om je grenzen te stellen, etc. Dit principe geeft ons zelfvertrouwen dat we het kunnen, dat we onafhankelijk zijn en uniek.Maar als we daar in doorschieten, denken we dat wij het allemaal zelf moeten doen als ondernemers. Dat we in actie moeten komen als de omzetten dalen.

Het feminiene principe gaat uit van eenheidsbewustzijn, dat je met het leven, inclusief de markt en de klanten, energetisch verbonden bent. Dus het leven geeft wel aan wanneer er actie nodig is. Het vertaalt zich in marketing activiteiten die je leuk vindt om te doen. Het laat zich namelijk leiden door de innerlijke roep, synchroniciteit en niet direct door de uiterlijke triggers. Daar is vertrouwen in het leven voor nodig, naast het masculiene vertrouwen in je eigen kunnen, acties en aanpak. En ook veel zelfkennis, kom ik achter. Het is niet even een techniek die je zomaar gemakkelijk toepast. Het vereist een omwenteling in je denken en transformeren van vaak onbewuste overtuigingen en angsten, zo is mijn ervaring. Maar het geeft veel innerlijke ruimte en voldoening. Vanuit het oude masculiene paradigma ben ik hier nog niet succesvol in, als je naar mijn omzetcijfers kijkt. Maar vanuit het feminiene principe bevestigt het leven mijn keuze en stroomt het geld op andere wijzen naar me toe, dus wat is succesvol?

Uiteindelijk heb je beide krachten nodig. Maar als ik zo om me heen kijk, geloven we met zijn allen nog veel meer in het masculiene dan in het feminiene principe als het om marketing, verkoop en omzetten gaat.

Bart van Baarsen, business coach